Baza laboratoryjna
Instytut Pojazdów i Transportu posiada bogatą bazę laboratoryjną, wykorzystywana do prowadzenia badań naukowych oraz zajęć dydaktycznych. W skład tej bazy wchodzą między innymi:
- w Zakładzie Inżynierii Pojazdów i Transportu- uniwersalne stanowisko do badań quasistatycznych ogumienia samochodowego (wyznaczanie charakterystyk sprężystości kierunkowej, pomiar obciążeń występów bieżnika, obserwacja śladu styku opony z podłożem),
- dwubębnowe stanowisko laboratoryjne do badań układu jezdnego samochodów (określanie reakcji samochodu na oddziaływanie układu kierowniczego, wyznaczenie charakterystyk przyczepności w funkcji poślizgu koła itp.),
- przyczepa dynamometryczna do badania ogumienia samochodowego w warunkach laboratoryjnych (na stanowisku dwubębnowym) i drogowych,
- stanowisko do wyznaczania reakcji koła przedniego pojazdu jednośladowego na wymuszenie o charakterze dynamicznym,
- stanowiska do badania elementów sprężystych zawieszenia i amortyzatorów,
- stanowisko do określania właściwości tłumiących ogumienia samochodowego,
- stanowisko do wyznaczania momentu bezwładności kół jezdnych,
- układ pomiarowy do wyznaczania obciążeń pod kołami samochodu osobowego (określenie położenia środka masy),
- układ do pomiaru prędkości i określania trajektorii ruchu i położenia pojazdu (urządzenia optyczne lub wykorzystujące sygnał GPS),
- oprogramowanie umożliwiające komunikację z magistralą CAN pojazdu z wbudowanymi procedurami do testów z grupy „automotive” (np. wyznaczanie drogi hamowania, hałasu drogowego ISO 362, badań kierowalności ISO 3888-2 test „łosia”, pomiary czasu reakcji, ocena komfortu itp.),
- stanowiska do nauczania budowy mechanizmów układu napędowego, wyznaczania charakterystyk systemów wspomagania elektrycznego i hydraulicznego w układzie kierowniczym samochodu,
- stanowisko badawczo - edukacyjnego przeznaczone do symulacji uszkodzeń i badań związanych z diagnostyką maszyn wirnikowych,
- sale wykładowe wyposażone w sprzęt audiowizualny,
- pracownie z przekrojami zespołów i elementów samochodów oraz pojazdów wojskowych.
- w Zakładzie Silników i Inżynierii Eksploatacji
- stanowiska dynamometryczne do wyznaczania podstawowych parametrów pracy i charakterystyk silników spalinowych,
- stanowiska dynamometryczne do wyznaczania podstawowych parametrów pracy i charakterystyk silników elektrycznych,
- stanowisko do badania systemów filtracji powietrza,
- stanowisko do badania przepływomierzy powietrza samochodów osobowych,
- stanowiska mechatroniki i diagnostyki silników i zespołów napędowych z możliwością symulacji usterek wybranych czujników, elementów wykonawczych i podzespołów,
- stanowisko do nauczania budowy, działania i podstaw diagnozowania hybrydowych i elektrycznych układów napędowych samochodów osobowych,
- stanowiska do nauczania budowy, działania i wyznaczania charakterystyk turbin wodnych: Kaplana, Peltona, Francisca,
- stanowisko do nauczania budowy, działania i wyznaczania charakterystyk turbin wiatrowych,
- stanowisko do nauczania budowy, działania i wyznaczania charakterystyk ogniw paliwowych,
- stanowiska do oceny stanu technicznego pomp wtryskowych, pompowtryskiwaczy, wtryskiwaczy i pomp wysokiego ciśnienia układów typu Common Rail,
- stanowisko do skanowania 3D obiektów technicznych i ich wydruku,
- stanowisko do wyznaczania charakterystyk pomp ciepła (ziębiarek),
- stanowiska do nauczania budowy, działania i diagnozowania cyfrowych magistral danych pojazdów,
- stanowiska do nauki budowy silników pojazdów wojskowych i cywilnych z przekrojami silników,
- testery diagnostyczne TEXA Nawigator, Bosch KTS 570, Logic Magneti Marelli,
- oprogramowanie diagnostyczne AutoData, ESI[tronic], HGS Data, ReTIS,
- stanowiska laserowe do kształtowania warstwy wierzchniej, w tym do ablacyjnego oczyszczania,
- stanowiska badawcze do określania właściwości warstwy wierzchniej,
- stanowiska do precyzyjnego cięcia, spawania i napawania (laserowego, plazmowego, łukowego i gazowego) oraz teksturowania laserowego,
- stanowisko do druku 3D (z tworzyw sztucznych oraz gliny),
- komora do badań w niskiej temperaturze (do -20°C),
- sale wykładowe wyposażone w sprzęt audiowizualny, drukarki oraz ploter A0.
- w Zakładzie Materiałów Pędnych i Smarów
- stanowiska do badania właściwości płynów eksploatacyjnych – paliw i biopaliw ciekłych, olejów smarnych, smarów plastycznych i płynów specjalnych,
- stanowiska do badania właściwości reologicznych płynów eksploatacyjnych (Pinkiewicz, Brookfield, Höppler, HTHS),
- stanowisko CPP-97-2 do badań właściwości niskotemperaturowych paliw do silników o zapłonie samoczynnym,
- przenośny analizator paliw IROX Diesel,
- stanowisko do oznaczania liczby kwasowej i zasadowej płynów eksploatacyjnych,
- stanowisko do automatycznej destylacji atmosferycznej paliw,
- stanowisko do oznaczania temperatury zapłonu płynów eksploatacyjnych,
- stanowisko do analizy zawartości pierwiastków w płynach eksploatacyjnych – spektrometr absorbcji atomowej,
- stanowiska do badania napięcia powierzchniowego oraz dynamicznego (KSV Sigma) i statycznego (KSV CAM100) kąta zwilżania,
- mikrolepkościomierz do badań lepkości małych objętości cieczy,
- stanowisko do badania monowarstw Langmuira,
- stanowiska do badań adsorpcji cieczy smarujących (mikrokalorymetr, mikrowaga kwarcowa QCM),
- zestaw UNMT do:
- kompleksowej oceny właściwości mechanicznych materiałów w makro-, mikro- i nanoskali, w tym twardości metodami tradycyjnymi (Brinell, Vickers, Rockwell), metodą instrumentalną (wraz z pomiarem modułu sprężystości i pełzania) oraz metodą sklerometryczną wraz ze zintegrowanym mikroskopem sił atomowych,
- oceny przyczepności powłok w procesie zarysowania powierzchni,
- badań tribologicznych w mikro i makroskali, w ruchu obrotowym oraz posuwisto-zwrotnym (ocena oporów ruchu, ocena odporności na zużycie, wyznaczanie charakterystyk Stribecka), - stanowisko do badania porowatych łożysk samosmarowych oraz łożysk polimerowych – wyznaczanie oporów ruchu, nośności i trwałości,
- aparat czterokulowy T-02 do badania właściwości smarnościowych olejów smarujących, smarów plastycznych i cieczy hydraulicznych,
- testery trzpień-tarcza (T-11) oraz rolka-klocek (T-05) do oceny właściwości tribologicznych materiałów konstrukcyjnych i cieczy smarujących,
- mikroskop optyczny Nikon Eclipse LV100D wyposażony w komputerowy analizator obrazu NIS-AR oraz stolik grzejno-chłodzący Linkam do obserwacji z wykorzystaniem technik jasnego i ciemnego pola, światła spolaryzowanego, kontrastu fazowego DIC Nomarskiego, fluorescencji oraz prążków interferencyjnych,
- spektrometr FTIR Nicolet iS10 z mikroskopem IR do identyfikacji wiązań chemicznych w cząsteczkach badanych związków organicznych i nieorganicznych z przystawką ATR i oprogramowaniem Omnic oraz TQ Analyst,
- sale wykładowe wyposażone w sprzęt audiowizualny.